Automobilový priemysel prechádza postupnou elektrifikáciou a v rámci jej propagácie bolo viac ako vhodné, aby elektrina prenikla aj do pretekárskeho športu. Alejandro Agag a spol. sa chopili príležitosti a s podporou prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Jeana Todta založili Formulu E. Po období príprav sa všetko rozbehlo v závere roku 2014.

Teraz v decembri sa začala už piata sezóna (2018/19), ale Formula E je pre širokú fanúšikovskú obec aj naďalej tak trochu neznámou. Skúsme si ju teda v skratke predstaviť.

Auto

V prvých štyroch ročníkoch svojej existencie nasadzovala Formula E auto označené ako Gen1, teda prvá generácia.

Od sezóny 2018/19 sme prešli k druhej generácii (Gen2) a novinka oproti predchádzajúcemu obdobiu spočíva v tom, že takýto monopost už zvládne odjazdiť celé preteky. Predtým museli jazdci uprostred podujatia presadať do nového stroja.

Aktuálne pohonné jednotky produkujú maximálne 250kW (predtým to bolo 200kW, pozn. red.) a najvyššia dosahovaná rýchlosť sa posunula na približne 280 km/h.

Formát podujatí

Formula E je typická tým, že pôsobí v centrách miest a celý program sa odohráva v sobotu. Prvý voľný tréning má 45 minút, druhý 30, základná časť kvalifikácie trvá 45 minút a boj o kvalifikačné víťazstvo – tzv. super pole – má vyhradených ďalších dvadsať minút. Po tomto všetkom nasledujú preteky, ktoré sa idú na 45 minút plus jedno kolo.

V rámci niektorých víkendov sú k dispozícii aj piatkové rozjazdy, tzv. „shakedown“. Jazdci si počas nich môžu vyskúšať elektronické systémy a preveriť spoľahlivosť auta, avšak nie jeho maximálny výkon. Ten je totiž v tomto prípade obmedzený len na 110kW, takže 148 koní.

Kvalifikácia

Pretekári sú v kvalifikácii rozdelení do štyroch skupín, pričom v prvých dvoch sa predstaví po päť a v ďalších dvoch po šesť jazdcov (dovedna ich je aktuálne 22, pozn. red.) – o zložení skupín rozhoduje ich majstrovská pozícia. V prvých pretekoch ročníka, keď majú na bodovom konte všetci nulu, rozhoduje poradie z predchádzajúcej sezóny.

Každý pretekár má na dosiahnutie svojho najlepšieho času šesť minút a šiesti najlepší jazdci sa prebojujú do rozstrelu zvaného „Super Pole“, v rámci ktorého môžu vybojovať „Julius Baer Pole Position“ a získať tak tri cenné majstrovské body. V rámci super pole sa piloti na trati objavujú po jednom, pričom začína sa od najpomalšieho zo skupinovej fázy.

Keď ten vstúpi do ostrého kola, na konci boxovej uličky naskočí zelená a na trať môže zamieriť druhý pretekár. Takto to pokračuje do okamihu, kým všetci šiesti uchádzači nezaznamenajú merané kolo.

Zvyšní jazdci, ktorí nepostúpili do Super Pole, vyštartujú v poradí, o ktorom rozhodla základná časť kvalifikácie, prípadne na aké ich odsunuli inkasované tresty.

Dodajme, že v kvalifikácii môžu pretekári využiť plný výkon 250 kW, teda 335 koní.

Preteky

Ako sme už spomínali, dĺžka pretekov je nastavená na 45 minút plus jedno kolo. Pretekár musí dostupnú energiu manažovať tak, aby dokázal prísť do cieľa. Ak sa na trati v priebehu jázd objaví bezpečnostné auto, problém s manažmentom energie do veľkej miery odpadá.

Pretekári majú k dispozícii výkon na úrovni 200 kW, teda 268 koní. Existuje však aj niekoľko výnimiek, vďaka ktorým sa chvíľkovo vedia dopracovať k vyššiemu výkonu.

Fanboost

Pred každými pretekmi prebieha hlasovanie fanúšikov, ktoré je realizované jednak prostredníctvom oficiálnej stránky série a jednak prostredníctvom sociálnych sietí. Od sezóny 2018/19 je to nastavené tak, že vyšší výkon si touto formou vybojujú piati pretekári s najvyšším počtom hlasov .

Celkovo je takto možné využiť 100 dodatočných kJ energie, ktorá sa dá nasadiť vo forme výkonu na úrovni 240 až 250 kW, teda približne 321 až 335 koní. Intenzita nasadenia výkonu v konečnom dôsledku rozhoduje o dĺžke trvania výhody. Limitujúcim faktorom je spomínaných 100 kilojoulov.

Fanúšik aktivovanie „fanboostu“ spozoruje tak, že LED svetielka na svätožiare blikajú na purpurovo.

Attack mode

Od sezóny 2018/19 Formula E zaviedla tzv. „attack mode“, teda útočný režim. Ide o unikátnu inováciu, ktorá vo svete motoristického športu nemá obdobu. Pretekár musí počas ePrix prejsť cez vyznačenú aktivačnú zónu s troma elektronickými senzormi, ktorá je takticky umiestnená tak, aby ho spomalila. Keď sa tak stane, aktivuje sa mu zvýšený výkon.

Pretekár sa takto dopracuje k výkonu 225kW, teda 302 koní, ale len na niekoľko okamihov. V záujme toho, aby sa na to jazdci dopredu nevedeli takticky pripraviť, presný počet povinných aktivácií „attack modu“, ako aj ich trvanie, oznámi FIA až hodinu pred pretekmi.

Aby to mali fanúšikovia pri televíznych obrazovkách jednoduchšie, réžia vyznačí aktivačné zóny aj graficky. Nuž a LED-svetielka na svätožiare začnú v tomto prípade blikať na modro.

Bodovanie

Základné bodovanie pretekov Formuly E je rovnaké, ako bodovanie pretekov Formuly 1. Desiati najlepší pretekári v cieli dostanú body v poradí 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Tri body okrem toho získa držiteľ pole position a jeden bod vie získať ten, kto zaznamená najrýchlejšie kolo pretekov; ten však len s podmienkou, že do cieľa príde v top 10. Teoreticky sa teda v priebehu jedného súťažného víkendu dá získať 29 majstrovských bodov.

Pneumatiky

Dodávateľom pneumatík pre Formulu E je spoločnosť Michelin. Každý jazdec môže v priebehu jedného podujatia využiť maximálne štyri nové predné a štyri nové zadné pneumatiky, takže len dve kompletné sady! Vzťahuje sa to na všetky súčasti víkendu od „shakedownu“ po samotnú ePrix.

Mohlo by vás zaujímať

 

eLicencia

Právo štartovať v pretekoch Formuly E majú len tí pretekári, ktorí na svojej superlicencii v priebehu posledných troch rokov nazbierajú minimálne dvadsať bodov. Ráta to oficiálny bodovací systém FIA. Pre porovnanie: na účasť vo Formule 1 je potrebné za posledné tri roky nazbierať minimálne štyridsať bodov.

Formula E však má aj výnimku: ak FIA posúdi, že jazdec konzistentne dokazoval vynikajúce schopnosti v inej kategórii monopostov, ale z nejakého dôvodu potrebné body nenazbieral, takisto môže dostať superlicenciu.

Súvisiace články

BMW I Andretti Motorsport

Čítať viac

Envision Virgin Racing

Čítať viac

Panasonic Jaguar Racing

Čítať viac