Automobilový priemysel prechádza postupnou elektrifikáciou a v rámci jej propagácie bolo viac ako vhodné, aby elektrina prenikla aj do pretekárskeho športu. Alejandro Agag a spol. sa chopili príležitosti a s podporou prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Jeana Todta založili Formulu E. Po období príprav sa všetko rozbehlo v závere roku 2014.

V novembri 2019 sa začala už šiesta sezóna (2019/20), ale Formula E je pre širokú fanúšikovskú obec aj naďalej tak trochu neznámou. Skúsme si ju teda v skratke predstaviť.

Auto

V prvých štyroch ročníkoch svojej existencie nasadzovala Formula E auto označené ako Gen1, teda prvá generácia.

Od sezóny 2018/19 sme prešli k druhej generácii (Gen2) a novinka oproti predchádzajúcemu obdobiu spočíva v tom, že takýto monopost už zvládne odjazdiť celé preteky. Predtým museli jazdci uprostred podujatia presadať do nového stroja.

Aktuálne pohonné jednotky produkujú maximálne 250kW (predtým to bolo 200kW, pozn. red.) a najvyššia dosahovaná rýchlosť sa posunula na približne 280 km/h.

Vieme už aj to, že od sezóny 2022/23 príde na rad tretia generácia (Gen3), pričom tieto autá by mali ponúkať výkon až na úrovni 450kW, teda okolo 600 koní.

Formát podujatí

Formula E je typická tým, že pôsobí v centrách miest a všetko je to zväčša napratané do soboty. Prvý voľný tréning má 45 minút, druhý 30 (ak sa súťaží dva dni po sebe, tak počas druhého dňa je len jeden 45-minútový tréning), základná časť kvalifikácie trvá hodinu a boj o kvalifikačné víťazstvo – tzv. super pole – má vyhradených niekoľko ďalších minút. Po tomto všetkom nasledujú preteky, ktoré sa idú na 45 minút plus jedno kolo.

V rámci niektorých víkendov sú k dispozícii aj piatkové rozjazdy, tzv. „shakedown“. Jazdci si počas nich môžu vyskúšať elektronické systémy a preveriť spoľahlivosť auta, avšak nie jeho maximálny výkon. Ten je totiž v tomto prípade obmedzený len na 110kW, takže 148 koní. Tieto okamihy slúžia aj na to, aby jazdci mohli poskytnúť spätnú väzbu týkajúcu sa prípadných problémov na okruhu a riaditeľstvo pretekov má čas zakročiť.

Kvalifikácia

Pretekári sú v kvalifikácii rozdelení do štyroch skupín po šesť jazdcov (dovedna ich je aktuálne 24, pozn. red.) – o zložení skupín rozhoduje ich majstrovská pozícia. V prvých pretekoch ročníka, keď majú na bodovom konte všetci nulu, rozhoduje finálne poradie z predchádzajúcej sezóny.

Každý pretekár má na dosiahnutie svojho najlepšieho času šesť minút a šiesti najlepší jazdci sa prebojujú do rozstrelu zvaného „Super Pole“, v rámci ktorého môžu vybojovať „Julius Baer Pole Position“ a získať tak tri cenné majstrovské body. V rámci super pole sa piloti na trati objavujú po jednom, pričom začína sa od najpomalšieho zo skupinovej fázy.

Keď ten vstúpi do ostrého kola, na konci boxovej uličky naskočí zelená a na trať môže zamieriť druhý pretekár. Takto to pokračuje do okamihu, kým všetci šiesti uchádzači nezaznamenajú merané kolo.

Zvyšní jazdci, ktorí nepostúpili do Super Pole, vyštartujú v poradí, o ktorom rozhodla základná časť kvalifikácie, prípadne na aké ich odsunuli inkasované tresty.

Dodajme, že v kvalifikácii môžu pretekári využiť plný výkon 250 kW, teda 335 koní.

Preteky

Ako sme už spomínali, dĺžka pretekov je nastavená na 45 minút plus jedno kolo. Pretekár musí dostupnú energiu manažovať tak, aby dokázal prísť do cieľa.

Ak sa na trati v priebehu jázd objaví bezpečnostné auto, prípadne sú na celom okruhu žlté vlajky, tak za každú jednu minútu takéhoto diania piloti prídu o 1 kWh energie.

Pretekári majú k dispozícii výkon na úrovni 200 kW, teda 268 koní. Existuje však aj niekoľko výnimiek, vďaka ktorým sa chvíľkovo vedia dopracovať k vyššiemu výkonu.

Fanboost

Pred každými pretekmi prebieha hlasovanie fanúšikov, ktoré je realizované jednak prostredníctvom oficiálnej stránky série a jednak prostredníctvom sociálnych sietí. Od sezóny 2018/19 je to nastavené tak, že vyšší výkon si touto formou vybojujú piati pretekári s najvyšším počtom hlasov.

Oficiálna stránka Formuly E pri „fanbooste“ píše o „výrazne zvýšenom výkone“, ktorý môžu jazdci využiť v priebehu druhej polovice pretekov, ale len na päť sekúnd. Fanúšik aktivovanie „fanboostu“ spozoruje tak, že LED svetielka na svätožiare blikajú na purpurovo.

Attack mode

Od sezóny 2018/19 Formula E zaviedla tzv. „attack mode“, teda útočný režim. Ide o unikátnu inováciu, ktorá vo svete motoristického športu nemá obdobu. Pretekár musí počas ePrix prejsť cez vyznačenú aktivačnú zónu s troma elektronickými senzormi, ktorá je takticky umiestnená tak, aby ho spomalila. Keď sa tak stane, aktivuje sa mu zvýšený výkon.

Pretekár sa v prvom roku fungovania tejto novinky dopracoval k zvýšeniu výkonu o 25 kW, v sezóne 2019/20 je to už 35 kW, avšak len na pár kôl. V záujme toho, aby sa na to jazdci dopredu nevedeli takticky pripraviť, presný počet povinných aktivácií „attack modu“, ako aj ich trvanie, oznámi FIA až hodinu pred pretekmi.

Aby to mali fanúšikovia pri televíznych obrazovkách jednoduchšie, réžia vyznačí aktivačné zóny aj graficky. Nuž a LED-svetielka na svätožiare začnú v tomto prípade blikať na modro.

Bodovanie

Základné bodovanie pretekov Formuly E je rovnaké, ako bodovanie pretekov Formuly 1. Desiati najlepší pretekári v cieli dostanú body v poradí 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Tri body okrem toho získa držiteľ pole position, jeden bod sa udeľuje za najrýchlejšie kvalifikačné kolo a jeden bod vie získať ten, kto zaznamená najrýchlejšie kolo pretekov; ten však len s podmienkou, že do cieľa príde v top 10. Teoreticky sa teda v priebehu jedného súťažného podujatia dá získať 30 majstrovských bodov.

Pneumatiky

Dodávateľom pneumatík pre Formulu E je spoločnosť Michelin. Každý jazdec môže v priebehu jedného podujatia využiť maximálne štyri nové predné a štyri nové zadné pneumatiky, takže len dve kompletné sady! Vzťahuje sa to na všetky súčasti víkendu od „shakedownu“ po samotnú ePrix.

Mohlo by vás zaujímať

 

Nabíjanie auta

Nabíjanie auta je zakázané tak počas kvalifikácie, ako aj počas pretekov, parc fermé či počas technického preberania. Tímy môžu autá dobíjať medzi jednotlivými časťami víkendu, ale aj počas tréningov.

eLicencia

Právo štartovať v pretekoch Formuly E majú len tí pretekári, ktorí na svojej superlicencii v priebehu posledných troch rokov nazbierali minimálne dvadsať bodov. Ráta to oficiálny bodovací systém FIA. Pre porovnanie: na účasť vo Formule 1 je potrebné za posledné tri roky nazbierať minimálne štyridsať bodov.

Formula E však má aj výnimku: ak FIA posúdi, že jazdec konzistentne dokazoval vynikajúce schopnosti v inej kategórii monopostov, ale z nejakého dôvodu potrebné body nenazbieral (nemal na to potrebnú šancu), takisto môže dostať superlicenciu.

Súvisiace články

BMW I Andretti Motorsport

Čítať viac

Envision Virgin Racing

Čítať viac

Panasonic Jaguar Racing

Čítať viac