Fernando Alonso sa pred časom sťažoval na to, že Formula 1 je totálne predpovedateľná. Vraj môže ešte pred kvalifikáciou vziať pero a napísať poradie na prvých šiestich miestach. Situácia v tejto sérii bola – a do značnej miery ešte aj je – dosť jednotvárna: prvé priečky pre Mercedes, za ktorým nasledovalo Ferrari, Red Bull a potom všetci ostatní.

Formula E však zažíva niečo celkom iné a nepredpovedateľnosť tejto série je v totálnom rozkvete. Prvých šesť tohtoročných podujatí vyhralo šesť rôznych pretekárov, pričom všetci boli z rôznych tímov. Ide o doslova neuveriteľnú štatistiku, ktorá však môže pokračovať aj naďalej – taká je aktuálna vyrovnanosť tohto šampionátu.

Keď si zaspomíname na štatistiky zo sezóny 2014/15, ktorá Formulu E otvárala, tak sme v prvých šiestich ePrix takisto narazili na šesť rôznych víťazov, avšak vtedy boli „len“ z piatich rôznych tímov – Lucas di Grassi (Audi Sport), Sam Bird (Virgin Racing), Sébastien Buemi (e.dams Renault), António Félix da Costa (Amlin Aguri), Nicolas Prost (e.dams Renault) a Nelsinho Piquet (NEXTEV TCR). Tentoraz sme spomínaný zápis už prekonali.

V saudskoarabskom Rijáde triumfoval António Félix da Costa (BMW i Andretti Motorsport), v Marakéši Jérôme D’Ambrosio (Mahindra Racing), v Santiagu to bol Sam Bird (Virgin Racing), v Mexiku Lucas di Grassi (Audi Sport ABT Schaeffler), v Hong Kongu Edoardo Mortara (Venturi) a naposledy v Sanye Jean-Éric Vergne (Techeetah).

Ale pozor: triumfovať pokojne mohli aj ďalší pretekári. Stačí, že si spomenieme napríklad na mexické preteky, kde vyhral kvalifikáciu Pascal Wehrlein, ktorý následne viedol až do samotného konca. Došla mu však energia a víťazstvo pár metrov pred cieľom prenechal di Grassimu. Alebo Hong Kong, kde to do samého záveru vyzeralo na triumf Andrého Lotterera, avšak prišiel nevydarený útok zo strany Birda a bolo po paráde.

A aby toho nebolo málo, v čínskej Sanye mohol vyhrať Oliver Rowland. Tento pretekár Nissanu e.dams triumfoval v kvalifikácii, ale napokon sa neubránil nečakanému útoku zo strany Vergna. Aj napriek tomu mal šancu na víťazstvo, pretože JEV bol prešetrovaný kvôli nerešpektovaniu pravidiel týkajúcich sa bezpečnostného auta. Nakoniec mu však komisári prvenstvo nechali a len ho napomenuli. Nuž a vyhrať už mohli aj Robin Frijns či Alexander Sims.

V konečnom dôsledku to všetko viedlo k mimoriadne vyrovnanému majstrovskému poradiu: na prvých šiestich priečkach sú aktuálne práve tí jazdci, ktorí majú po jednom víťazstve – neuveriteľné je to, že ich delí len desať bodov, aj keď v jednej ePrix sa ich dá získať až 29!

Situácia je o to zauzlenejšia, že ešte aj jedenásty Mitch Evans je aktuálne na dostrel prvého miesta; to znamená, že po ďalšom súťažnom víkende môže teoreticky viesť. Okrem neho to platí aj o Pascalovi Wehrleinovi, Andrém Lottererovi, Robinovi Frijnsovi, Danielovi Abtovi a spomínaných šiestich víťazoch. Neuveriteľné, nie?

A aby sme spomenuli ešte ďalšie nezvyčajné štatistiky: existuje len jeden jazdec (da Costa), ktorý v tomto ročníku vybojoval viac ako dve pódiá a iba dvaja pretekári, ktorí bodovali vo všetkých pretekoch – priebežne siedmy Abt a desiaty Evans.

Na záver pridajme ešte poradie tímov, ktoré je takisto neuveriteľne vyrovnané: Envision Virgin Racing a Mahindra majú po 97 bodov, Audi 96 a Techeetah 95!

Uvedené skutočnosti ukazujú, že v tomto šampionáte má šancu na prvenstvo takmer ktokoľvek. Aktuálna situácia vyzerá tak, že v majstrovstvách nás čaká ešte sedem podujatí a na svoj prvý triumf čaká ešte päť tímov: sú to Geox Dragon, HWA Racelab, NIO, Nissan e.dams a Panasonic Jaguar Racing.

Koľkým pretekárom a tímom sa to ešte podarí? Trúfli by ste si tipnúť meno nového majstra sveta?

Súvisiace články

Prvé sezónne víťazstvo J.E. Vergna

Čítať viac

Budú preteky Formuly E vo Viedni?

Čítať viac

Nový Safety Car z dielne BMW

Čítať viac