DAMS (predtým aj Driot-Arnoux Motorsport, v súčasnosti Driot Associés Motor Sport) je francúzsky automobilový tím, ktorý pôsobí v mnohých oblastiach motoršportu. V roku 1988 ho spoločne založili Jean-Paul Driot a bývalý pretekár Formuly 1 René Arnoux. Sídli v blízkosti Le Mans, len dva kilometre od okruhu Bugatti.

DAMS sme rok po jeho vzniku registrovali v medzinárodných majstrovstvách Formuly 3000, kde zotrval až do roku 2001. Patril pritom medzi francúzske tímy, ktoré boli súčasťou mládežníckeho sponzorského programu spoločnosti Elf.

DAMS okrem toho v roku 1996 plánoval vstúpiť aj do F1 a jeho auto GD-01 vyvíjal Reynard (anglický výrobca, pozn. red.), ale progres stopol nedostatok financií. V športových autách sme DAMS registrovali v období rokov 1997 až 2002.

V sezónach 2011, 2012 a 2014 získal DAMS tímový titul v GP2, pričom v rovnakých rokoch bol medzi jednotlivcami šampiónom s Romainom Grosjeanom, Davide Valsecchim a Jolyonom Palmerom. V roku 2013 triumfoval vo Formule Renault 3,5 s Kevinom Magnussenom a o rok neskôr sa mu to podarilo i s Carlosom Sainzom.

Na tieto úspechy sa zoskupenie v súčasnosti pokúša nadväzovať v sérii Formula E, kde stajňa vystupuje pod názvom e.dams a úzko spolupracovala s Renaultom (dnes už Nissanom), pričom v pozícii veľvyslanca tohto tímu pôsobil štvornásobný majster sveta Formuly 1 Alain Prost.

Ide o špičkové zoskupenie, ktoré v sezónach 2014/15, 2015/16, 2016/17 i v 2017/18 reprezentovali vždy rovnakí pretekári: Prostov syn Nicolas a Sebastien Buemi. Stajňa nazbierala v jednotlivých ročníkoch postupne 232, 270, 268 a 133 bodov, pričom v prvých troch prípadoch získala aj majstrovský titul. V druhom zo spomínaných ročníkov sa medzi jednotlivcami tešil Buemi.

Buemi mohol mať titul aj v sezóne 2016/17 a vyhral šesť z ôsmich pretekov, ktoré dokončil. Kvôli termínovej kolízii so šesťhodinovkou v Nürburgringu však vynechal dve podujatia v New Yorku (nahradil ho Pierre Gasly) a napokon o 24 bodov podľahol Lucasovi di Grassimu.

Ročník 2017/18 bol z pohľadu Renaultu e.dams veľmi špecifický a takmer všetky body získal jeden pretekár – celkovo 125 bodový Sébastien Buemi, ktorý bol raz druhý, trikrát tretí, dvakrát štvrtý a dvakrát piaty. Prostovi sa naopak vôbec nedarilo, jeho maximom bolo jedno ôsme miesto a celkovo nazbieral iba osem bodov. Kolegovia tak skončili na konečnej štvrtej, resp. devätnástej priečke.

Po skončení sezóny prišlo k premenovaniu na Nissan e.dams a nevýrazného Prosta nahradil Oliver Rowland. Toto zoskupenie bolo na začiatku ročníka 2018/19 vôbec najúspešnejšie v histórii Formuly E: na svojom konte malo už 15 víťazstiev a celkovo 26 pódií. Vstup do éry nových monopostov Gen2 bol však biedny a prvá časť sezóny veľa ovocia nepriniesla.

Potom sa obaja pretekári zlepšili a Buemi obsadil konečné druhé miesto. Mal fantastický záver a v posledných piatich podujatiach skončil postupne piaty, druhý, tretí, prvý a tretí. Nazbieral 119 bodov a jeho kolega 71, vďaka čomu skončil tím ako taký štvrtý len o jeden bodík za Envision Virgin Racing. Na majstrovský Techeetah stratil 32 bodov.

V súvislosti s rokom 2019 treba spomenúť aj smutnú skutočnosť: na začiatku augusta zomrel zakladateľ tímu Jean-Paul Driot. Táto doslova legenda motoršportu nás navždy opustila vo veku 68 rokov.

Vedenie bolo spokojné a pre sezónu 2019/20 si ponechalo tak Sébastiena Buemiho, ako aj Olivera Rowlanda.

Mohlo by vás zaujímať