Jaguar je britský výrobca športových a luxusných automobilov sídliaci v Coventry. Spoločnosť založil ešte v roku 1922 Sir William Lyons, pričom jej názov bol najprv „Swallow Sidecar Company“ a pod označením Jaguar ju poznáme od roku 1945.

Vývoj tejto firmy bol veľmi zaujímavý, pretože od výroby prívesných vozíkov na motocykle sa dostala až k luxusným limuzínam a športiakom. V tejto súvislosti sa rada prezentuje aj vo svete motoršportu, ktorý je vhodnou marketingovou platformou.

Jaguar sme od roku 1984 registrovali vo svetovej sérii športových áut (tituly v rokoch 1987, 1988 a 1991) i v IMSA GT a v rokoch 1988 a 1990 Jaguar vyhral 24-hodinovku v Le Mans i 24-hodinovku v Daytone.

Od sezóny 2000 sa značka realizovala aj vo Formule 1, kde jej farby hájili napríklad Eddie Irvine, Mark Webber, Pedro de la Rosa, Christian Klien, Johnny Herbert a ďalšie známe pretekárske mená. Táto epizóda však nemala dlhé trvanie.

Tak, ako Jaguar odkúpil stajňu Stewart Grand Prix, svoj tím po roku 2004 odpredal Red Bullu. Výrobca energetických nápojov do zoskupenia následne výrazne investoval a v sezónach 2010 až 2013 získal majstrovské tituly v oboch šampionátoch.

V rokoch 2010 a 2011 sme Jaguar XKR videli v americkej sérii Le Mans, ale na najvyššie poschodia pretekárskeho športu sa spoločnosť vrátila až v sezóne 2016/17, v rámci ktorej debutovala v sérii Formula E.

V devätnásty augustový deň roku 2016 Jaguar potvrdil, že do predsezónnych testov nasadí šampióna A1 GP Adama Carrolla, víťaza Le Mans Harryho Tincknella a majstrov GP3 z rokov 2012 a 2014 Mitcha Evansa s Alexom Lynnom. Z tohto „konkurzu“ napokon úspešne vyšli Carroll a Evans, ktorí dostali príležitosť absolvovať pretekársku sezónu.

Nebolo to však bohviečo a Jaguar napokon obsadil až posledné desiate miesto. Najlepším podujatím bola ePrix v Mexiku, kde skončil Evans štvrtý a Carroll ôsmy. Na konte týchto pretekárov sme okrem toho registrovali ešte jedno siedme, jedno deviate a dve desiate miesta, čo tímu v konečnom účtovaní vynieslo 27 bodov.

Pred ročníkom 2017/18 sme sa dočkali zmien. Adama Carrolla nahradil Nelson Piquet jr. (bývalý pretekár Renaultu v F1), ktorý skončil hneď v prvom podujatí v Hong Kongu na štvrtom mieste. V tom druhom bol Evans dokonca tretí a tak mal Jaguar už po prvom súťažnom víkende toľko bodov, ako nazbieral za celú predchádzajúcu sezónu: 27!

„Máme čo doháňať a určite nečakáme, že vyhráme všetky preteky, ale chceme bojovať o víťazstvá a o tituly,“ povedal na začiatku pôsobenia v tíme Nelsinho Piquet. „Reálne to treba vnímať tak, že momentálne bude najdôležitejšie hlavne to, aby sme pravidelne bodovali. Jaguar spravil oproti predchádzajúcej sezóne veľké pokroky. Auto je omnoho ľahšie a efektívnejšie. Ak dokážeme byť pravidelne v top 6 alebo top 7, bude to veľká vec.“

Ako lepší z dvojice pretekárov sa napokon možno trochu prekvapujúco ukázal Evans, ktorý nazbieral 68 bodov a skončil na konečnom siedmom mieste – Piquet bol so ziskom 51 bodov deviaty. Stajni to v konečnom účtovaní vynieslo šieste miesto. S oboma pretekármi vládla spokojnosť a tím Panasonic Jaguar Racing si ich ponechal aj pre ročník 2018/19

Mohlo by vás zaujímať